968'eren er min (vores) 3. Porsche. Den 1. var en rød 944 fra 1984 som kostede en hulens masse penge i rep. bl.a. fordi min ældste søn (som ejede bilen først) kørte motoren tør for olie!. Efter at have overtaget den og haft den i et års tid byttede jeg op til en fin metalblå original svensk 944 Turbo fra 1988 med komplet historik. Den havde klima og var chippet til ca. 265 hk. I Jan. 2005 købte vi så 968'eren og i maj lykkedes det at sælge 951'eren til en Finne som fløj over og tog færgen hjem igen - sammen med bilen. Nå men det er 968'eren det drejer sig om her.

Bilen er registreret første gang d. 11. april 1992 i Tyskland. Den var oprindelig Midnight Blue Metalic men historien fortæller at den er omlakeret til gul fra ny da den første ejer ville have en gul og det kunne man ikke skaffe. Jeg ved ikke om det passer. Da den blev hentet til Sverige d. 9. april 1999 var den i alle tilfælde gul.

Indvendigt er den mørkeblå med skinstole foran og venyl på døre og bagsæde. Dette var std. i 968 cabriolet.

Porsche 968:
3,0 l
4 cyl
240 HK
305 nm
6 gear
Motoren er i principet den samme som i 944 S2 men effekten er øget ved hjælp af variocam tekniken og ændret motorstyring.

0-100 km/t: 6,5 sek
Topfart: 252 km/t


Min bil er yderligere udstyret med

- originalt spærredifferentiale
- 17" Porsche Cup 1 fælge 7,5" og 9" monteret med 225/45R17 og 265/40R17.
- et professionelt MDS anlæg til ca. 30.000 SEK.
- Gearkassen er udskiftet ved 130.000 km p.g.a. en kendt fejl i de tidlige biler.
- Kaleschen er helt ny da den gamle blev skåret op ved et tyveriforsøg.
 - Servicebogen er komplet fyldt.
- 2,5" (eller 3") rustfri FERRITA udstødning.

- 320 mm hulborede skiver foran og 4 stemplede GT3 bremsekalibre.

- en glasfiberkopi af 968 Turbo S frontspoileren.


2 nyligt indkøbte racerstole i glasfiber er hos autolakereren (i DK) for at blive
lakerede i bilens farve og jeg er på jagt efter en saddelmager som kan sy betrækket til dem i skin.